TPMS

De Europese Commissie heeft bepaald dat vanaf 1 november 2014 nieuwe personenauto’s in de EU moeten beschikken over direct Tyre Pressure Monitoring System (TPMS).
In Nederland noemen we dit systeem gewoon het bandenspanningscontrolesysteem. Dit systeem is bedoeld om de bandenspanning regelmatig te controlen en u te waarschuwen wanneer de bandenspanning te hoog of te laag is.


Waarom is een juiste bandenspanning zo belangrijk?
We kunnen veel voordelen opnoemen waarom de juiste bandenspanning van belang is, maar het belangrijkste is toch wel de veiligheid. Door de juiste bandenspanning heeft u minder kans op een klapband en heeft u een kortere remweg.
Daarnaast zult u meer rijcomfort ervaren en een stabielere wegligging hebben. Ook heeft de juiste bandenspanning een positief gevolg voor de duurzaamheid. U verbruikt minder bandstoffen, minder CO2-uitstoot en er is sprake van minder slijtage.

Zijn bandenspanning sensoren verplicht op winterbanden?
Het antwoord is heel eenvoudig: ja, ook uw winterbanden moeten officieel zijn uitgerust met de nieuwe bandenspanning sensoren. En dat is de keerzijde van de op zichzelf goedbedoelde wetgeving. Deze verplichting jaagt de automobilist op extra kosten. Bestaande winterbanden, van voor 2014, lijken ineens waardeloos. En de sets van banden en velgen die met TPMS zijn uitgerust, zijn duurder.

APK
Bij de APK gelden de volgende keuringseisen: De waarschuwingsinrichting van het controlesysteem voor de bandenspanning van personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven.
Dat betekent dat bij een auto die op kenteken is gezet tussen 1 november 2014 en 1 januari 2018, een werkende TPMS voor de APK geen afkeur, maar een advies punt is.
Is uw auto na 1 januari 2018 op kenteken gekomen en moet deze APK gekeurd worden, dan moet het TPMS waarschuwingslampje uit zijn om goedgekeurd te worden.